11 Kasım 2012 Pazar

GSMM ne ola ki?

GSMM... Gayri Safi Milli Mutluluk diye bir şey duymuş muydunuz? Ben duymamıştım, hiç ummadığım şeyler öğreniyorum bazen gazete eklerinden.  (Bkz. Hürriyet Turuncu / Özlem  Türkmen, 10.11.2012)

Halkın mutluluğu da ülke ekonomisi kadar önemsenir olmuş bazı devletler tarafından. Şaşırmadım desem yalan olur. Ne de olsa ekonomi deyince gelir-gider, enflasyon, zam, dış borç gibi şeyler duymaya alışık bizim kulağımız yıllardır. Artık "İnsanlar mutsuzlaşıyorsa ekonomi büyüse ne olur?" diyorlarmış. Duygulandım doğrusu... 

Başına "milli" gelmesine gerek yoktu bence ama milli mutluluğu ölçmek için de bir sürü soru soruluyormuş bir sürü kişiye:

"Yarın hastalansan seni kaç kişi evinde ziyarete gelir?"

"Sana her hafta kaç arkadaş daveti (yemek, sinema, evde toplanma, buluşma, çay içme, parti vs) geliyor?"

"Komşularınla en son ne zaman sosyalleştin?"

"En son ne zaman toprağa yalın ayak bastın?"

"Eşinle/çocuklarınla ne zaman gerçekten birbirinize zaman ayırıp sohbet ettiniz?"

Bu sorulara cevap vermeye çalışalım hepimiz. Sonuç? Uzmanlar diyor ki, sevdiğimiz dostlarınızla geçirdiğiniz zaman yaşadığınız mutluluk, bin lira kazanırken birden iki bin lira kazandığınız zaman yaşadığınız mutlulukla eşdeğer(miş). 



Himalayalar'daki küçük ülke Bhutan, şöyle bir öneride bulunmuş  Birleşmiş Milletler'e:
 
"Ülkelerin zenginliğini ölçmek için kullanılan faktörlere, 'mutluluk' faktörü de eklenmelidir." 


Öneri kabul edilince de  BM şu kararı almış:

"Halkların mutluluğunu sağlamak, en temel insani hedeflerden biridir.


(Bkz. Milliyet, 5.10.2011)

Ve Bhutan Krallığı, Gayri Safi Milli Mutluluk ölçümü yapan ilk ülke olmuş. Tebrik ediyorum kendilerini. "Asıl zenginlik, mutluluktur" demişler...

Nobel ödüllü Jo Stiglist, İngiltere Başbakanı David Cameron Gayri Safi Milli Mutluluk konusuna büyük önem veriyormuş. Bizdeki durumu sormaya teşebbüs etmek bile ürküttü.  Sözü açılabilecek durumda mıyız acaba? 


 
Satın alma kararlarımızın %80'i duygusal, %20'si mantıksalmış. Bu mutluluk ölçümlerinin daha fazla alışverişi gazlamak için olduğunu öğrenmek, hayal kırıklığı olurdu doğrusu. 


Ama yukarıdaki soruları sormaya başlamak, harekete geçmek için başlangıç olması açısından işe yarayabilir.  Ben mesela bilgisayarı kapatıp beyle sokaklara atacaktım  kendimi zaten,  güneşin tadını çıkarmaya gidiyorum. 

Mutlu pazarlar...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder