19 Mayıs 2012 Cumartesi

19 Mayıs

Dün akşam afet gibi yağan yağmurdan, boyu kaldırımları aşan sudan ve kapkara gökyüzünden yağan doludan sonra güneşli bir gün... 19 Mayıs törenlerinde yağmur yağdığını hatırlamıyorum pek. Geleneğin meteoroloji anlamında bozulmaması güzel, ancak bazı şeylerin zorla değiştirilmeye çalışılması hoş değil.

Geçen 19 Mayıs'ta anneannemin her 23 Nisan, 19 Mayıs, 30 Ağusto ve 29 Ekim'de hiç ihmal etmeden balkonuna astığı bayrağı, 1 saat içinde kimliği meçhul kişilerce sökülüp alınmıştı. Anneanem de hem bunu yaptığını düşündüğü sitenin yaramaz çocuklarına (aslında anne babalarına) verip veriştirmişti balkondan. Anlayıp da utandılar mı? Hiç sanmıyorum... 

Doğum tarihi gün olarak kesin bilinmeyen (kiraz zamanıydı işte denilen dönemlerden) rahmetli dedemin nüfus cüzdanına 19 Mayıs yazdırıldığını biliyorum. 1919 doğumluymış dedem. 3.5 yıl yaptığı askerliği, yataklarındaki samanın atlara verildiğini, kendi yataklarının içine ise yaş yaprak doldurulduğunu sonra o yaprakların küflendiğini, yarım tayınla koca günü geçirdiklerini anlatırdı ben küçükken.

Anneannem, babasının atlarının da savaş zamanı askere alındığını... Babam, Atatürk'ün koruması olan babasının yaşadığı ilginç olayları, anılarını anlatırdı. Küçükken bunları dinlerken, bir yerlere kaydetmediğim için üzülüyorum.

Hiç böyle atraksiyonlarda olmadım tabii, en fazla dans vs
Şimdi bunları dinlemek bazı çocuklara sıkıcı gelebilir. Ama onlar için anlamsız gelse de, gittikçe önemsizleştirilmeye çalışılsa da önemli. Ne kadar zor şartlardan geçilerek bugünlere gelindiğini, bu ülkenin bağımsızlığını nasıl kazandığını birinci ağızdan anlatacak insanlar birer birer göçüyor çünkü. Herkesin 19 Mayıs Atatürk'ü Anma Gençlik ve Spor Bayramı  kutlu olsun...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder